Recensie Ben je bezopen?

04-02-2024

BEN JE BEZOPEN? BIEDT EEN BOEIENDE MIX VAN PERSOONLIJKE BEKENTENISSEN, HUMOR EN EEN DIEPERE REFLECTIE OP VERSLAVING EN FAMILIEBANDEN

Bram en Fimme Bakker zijn vader en zoon, ex-verslavingsdeskundige en ex-verslaafde, mediapersoonlijkheid en cabaretier. Samen brengen ze met Ben je bezopen? een avondvullende voorstelling waarin ze de complexe wereld van verslaving verkennen, zowel professioneel als persoonlijk. Bram en Fimme staan niet op het toneel om met de vinger te wijzen, maar juist om ondanks alles te illustreren dat ‘de eikel niet ver van de boom valt’.

De voorstelling weerspiegelt de dynamiek van de afgelopen jaren; vader en zoon betreden samen het podium, maar spelen de voorstelling verder gescheiden. Het begint met het 'infotainment' van Bram Bakker, de ex-psychiater en verslavingsdeskundige, die tot op heden nog steeds de aandacht trekt met zijn media verschijningen. Bram bekent op het podium zijn missers als vader en erkent dat sommige zaken onherstelbaar zijn, maar beschouwt dit theaterprogramma met Fimme vooral als een manier om zijn expertise op het gebied van verslaving te delen. Hoewel je als publiek meer focus op het vaderschap zou willen, lijkt juist deze tekortkoming treffend de complexiteit van hun relatie te weerspiegelen.

Dan volgt Fimme Bakker, de winnaar van het Groninger Cabaret Festival in 2023. Hij schittert als cabaretier in zijn eerste voorstelling. Zijn moeiteloze spel is een verademing na de wat geforceerde podiumaanwezigheid van zijn vader. Afgewisseld met liedjes over verloren vrienden en treffende grappen over zijn ervaringen met drugsverslaving, weet Fimme een levendige en ontroerende sfeer te creëren op het podium. ‘Liever een scherpe, rake grap dan een ritueel dansje om de hete brei’, zo lijken zowel vader als zoon te redeneren. Ben je bezopen? biedt een boeiende mix van persoonlijke bekentenissen, humor en een diepere reflectie op verslaving en familiebanden. Hoewel het merendeel van het publiek wellicht aangetrokken is door de bekendheid van vader Bakker, wordt al snel duidelijk dat Fimme op eigen kracht zijn plek in de schijnwerpers heeft verdiend.