Recensie Doet u ook mensen?

02-12-2023

DOET U OOK MENSEN? ZET EEN AFGEROND VERHAAL NEER, MAAR DE NEERSLACHTIGE DEGELIJKHEID STEEKT NIET AAN

Het leven is voor Janneke de Bijl misschien niet heel ingewikkeld, ze heeft immers de hoogst haalbare cito-score, maar blijkbaar ook niet echt plezierig. Hoewel dit meestal goede grond is voor satire, blijft dit gemoed gedurende de hele voorstelling steken. De Bijl is namelijk een optimist, al zegt ze het zelf, maar lijkt deze houding alleen op papier waar te kunnen maken. Doet u ook mensen? zet een afgerond verhaal neer, maar de neerslachtige degelijkheid steekt niet aan.

Doet u ook mensen? is de derde cabaretvoorstelling van Janneke de Bijl. De cabaretier zit bij Comedytrain en schreef dit jaar haar debuutroman Als dan. In haar nieuwe voorstelling bespreekt ze de keerzijde van vriendschap en de hardheid van dierenliefde. Met haar benadering van de alledaagse thema’s weet de sympathieke De Bijl het publiek moeiteloos mee te nemen in haar belevingswereld. Van verhuizingen tot aan georganiseerde groepsreizen; het lijkt een groot feest van herkenning.

Maar toch schuurt er iets. Met haar recente verhuizing naar Maarn bijvoorbeeld; ze woont dan wel te midden van de weelderige bossen van de Utrechtse Heuvelrug, maar toch ook praktisch aan de snelweg. Deze disbalans lijkt een patroon te zijn in De Bijl haar bestaan: wanneer ze een kat ophaalt uit het asiel is deze eigenlijk te mooi, toen ze op jonge leeftijd haar vader verloor aan een motorongeluk had dit geen invloed op haar schoolresultaten en terwijl ze haar vriendinnen met kinderen veracht, blijkt ze eigenlijk met haar eigen kinderloosheid te worstelen.

Op deze manier kabbelt de voorstelling voort. Ook wanneer Janneke de Bijl wild gaat dansen op metalmuziek of een pruik opzet en Armando playbackt, komt ze niet los van haar zelf erkende degelijkheid. Daarbij lijkt niets of niemand De Bijl tevreden te kunnen stellen, terwijl je als publiek toch behoefte krijgt aan een lichtpuntje op haar horizon. Waarom legt ze anders zo veel nadruk op het gemak van optimisme? Kortom: Doet u ook mensen? is een voorstelling die een gebalanceerde mix van thema's biedt zonder in humor of levendigheid echt uit te schieten. Hierdoor is het een aangename avond vol vermakelijke verhalen en herkenbare situaties, maar binnen het genre van cabaret is het geen uitblinker.