Recensie Johnny van danscollectief 155

15-12-2023

JOHNNY IS EEN WAAR KERSTSPEKTAKEL EN WEER EEN ABSOLUTE SHOWSTOPPER VAN DANSCOLLECTIEF 155

Het Rotterdamse 155 organiseert in samenwerking met Werkplaats Walhalla, Johnny, een heuse kerstvoorstelling. Dit allemaal inclusief vijfgangendiner. Het theater is van zichzelf al gezellig en knus, maar blijkbaar kan er in combinatie met de vele lichtjes, witgedekte tafels en obers in ‘155 uniform’ nog een schepje bovenop. En als je denkt dat je tijdens het eten al van de geestige sfeer hebt kunnen proeven, wordt dat in de voorstelling nog overstegen door de hoeveelheid mislukte stunts, pruiken en sigaretten. Johnny, Donny of Tonny; het maakt niet uit, deze zelfbenoemde zzp’ers van de pijn hebben nu een plekje in ons hart. Johnny is een waar kerstspektakel en weer een absolute showstopper van danscollectief 155.

Jaarlijks gaat Theater Walhalla in december een samenwerking aan met een theatergezelschap om hun eigen voorstelling op te zetten. Dit jaar was het aan het danscollectief 155. Met inmiddels al meerdere bekroonde shows op hun naam weten deze Rotterdammers wel hoe ze indruk moeten maken. Nou zou je zeggen dat dit hand in hand gaat met het concept van explosief bewegen, maar het is ook vooral de ingeweven humor die de avond écht maakt. Hun kerstvoorstelling Johnny gaat over stuntmannen, ofwel de onzichtbare helden achter de schermen. Want tijdens de kerst worden vergeten is een ding, maar stel dat dit het hele jaar door gebeurt?

Alles wordt weer uit de kast getrokken om het publiek totaal te doen verbazen over de limieten van het ‘humoristische' lichaam, en met succes. Het publiek is na het kerstdiner niet de moeilijkste als het gaat om het geven van een uitbundige reactie, maar deze van origine breakdancers laten met de uitputtende scènes zien dat het letterlijk verleggen van grenzen nu ook onder hun expertise valt. Ook het zichtbare feit dat 155 soms zelf hun lach niet kunnen inhouden geeft het allemaal nog meer glans. Wanneer een van de 155-mannen op een gegeven moment op stelten de zaal binnen paradeert terwijl hij gelijktijdig “mag ik please jouw stuntman zijn?” zingt, komt de zaal inmiddels niet meer bij. Deze dinnershow kan je eigenlijk niet missen, maar als dat toch zo is, staat 155 binnenkort wel ergens anders de show te stelen (of de tent af te breken).